.

اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

أوعــــى الفيبريشن

الاثنين، 31 أغسطس 2009

أنا مش متربى .... بس مش قليل الأدب !!!


التربية... كلمة كبيرة لا يعرفها الا الكبير الذى يكون مثلها والتربية فعلها يكون اكبر من معناها ... لكن الان سوف اتحدث عنى .. " ياجماعة انا مش متربى " هذه هى الحقيقة أنا لم أجد من يربينى كنت اشبه بكتكوت أو كلب أو قطة فى المنزل ... الكتكوت صحى ... الكلب أكل وشرب .. القط نام ...
مش معنى ان راجل وست يخلفوا ولد ولا بنت يبقوا علموا معجزة كونية .... طيب لو سألت نفسك هو يا ترى انا متربى ولا لا؟ تفتكر هتقول ايه ؟؟؟

اقول أنا هتقول أكيد بدون تفكير ... طبعاً متربى !!!بس لو دورت هتلاقى نفسك مش متربى ولا حاجة انت مين اللى فاضى عشان يربيك ... أبوك هيبقى فى الشغل .. وأمك مش فاضية أكيد عندها شغل البيت او بتشتغل فى حته تانية ... يبقى انت بقى يا عينى ملكش حد يربيك .. أبوك وأمك كل همهم أنهم يأكلوك .. وينيموك .. ويشربوك .. ويلبسوك .. ويعلموك فى المدرسة اللى مبتعلمش حاجة .. بس اهو اسمهم بيعلموك...
فين بقى التربية فى دا كله ... اوعى تقول ما المدرسة تبع وزارة "التربية" والتعليم هقولك هو فى تربية ولا فى تعليم ... احنا يمكن بنتعلم من زمايلنا وبنتربا مع بعض .. ونشوف ايه الكويس ونعمله مع بعض .. وبرضوا نشوف ايه الوحش ونعملوا هو كمان !!! حاجة طبيعية .
يبقى الحاجات اللى ممكن تخليك بنى ادمك متربى البيت مفيش .. المدرسة .. الله يرحمها .. النادى "لو كان فى " وغالبا هتتعلم تلعب طاولة وكورة وبس

هتلاقى بقى نفسك فى الشارع والشارع فيه كل صنف وكل لون وعلى حسب ما انت عاوز ... عاوز تكون إنسان كويس .. هتكون... لو مكنش فى بيئة كويسة تساعدك .. حاول متكونش قليل الأدب... وخليك مش متربى.

0 التعليقات: